Tinklinė rinkodara – rekomenduok patinkančius produktus

Drąsiai teigsiu, jog su tinkline rinkodara yra susidūręs (pirkęs ar girdėjęs) kiekvienas Lietuvis. Amway, Greenwalk, Forever – tai tik kelios įmonės, kuriose dirbo mano artimiausieji. Vis dažniau žmonės ieškantys darbo renkasi tinklinę rinkodarą. Nuomonių apie šį darbą esama įvairių – vieni į tai žiūri teigiamai, kiti – skeptiškai. Apie tinklinės rinkodaros subtilybes ir galimybes dalinasi mano geras bičiulis Tautvydas Katkus. Jis yra Lietuviškos tinklinės rinkodaros įmonės FHlifeworld atstovas.

Tinklinė rinkodara – ištakos ir esminiai bruožai

Tinklinio marketingo pirmtakas – daugiapakopis marketingas, Amerikoje pradėtas taikyti 1980 metais. Per tuos 30-40 metų šį prekybos modelį, pervadintą į tinklinę rinkodarą,  renkasi vis daugiau gamintojų. Jo esmė paprasta – patikusios prekės vartotojas perka mėgiamą produktą ir rekomenduoja jį kitiems. Kompanijos taip pat suteikia galimybę kurti aktyvių šios prekybos modelio žmonių komandą. Aktyviems vartotojams gamintojas skiria savo pelno dalį. Reklamai skirtos lėšos stipriai įtakoja produktą. Gamintojas, savo produktui vartotojo ieškantis per tinklinį marketingą, išvengia įvairaus dydžio tarpininkų ir reklamai neskiria arba skiriai labai nedaug pinigų.  Tai reiškia, jog laimi vartotojas, nes jis gauna vis kokybiškesnę prekę iš paties gamintojo už žemesnę kainą. Verta paminėti, jog pasaulinė tinklinės rinkodaros apyvarta nuo pat jos egzistavimo pradžios, niekada nebuvo sustojusi augti (įskaitant ir krizių lakotarpius). 2015m. bendra apyvarta siekė 182 milijardus dolerių. Palyginimui tais pačiais metais kino ir muzikos industrijos sugeneravo atitinkamai 84 mlrd. ir 16.5 mlrd. apyvartas.

Kodėl tinklinė rinkodara Lietuvoje yra sutinkama įtariai?

Visame pasaulyje tinklinis marketingas egzistuoja seniai ir žmonės vis labiau žiūri į tai, kaip į rimtą verslą, tačiau Lietuvoje tai dar ganėtinai naujas reiškinys. Kadangi žmonės yra įtarūs, patyrę įvairių apgavysčių, tai ir šią naujovę pasitinka įtariai. Taip nutiko ir tinklinei rinkodarai, kuri dažnai painiojama su visuomenėje išplitusiomis ir ne vieno pirštus apdeginusiomis finansinėmis piramidėmis. Prisijungęs prie finansinės piramidės iš esmės perka vietą sistemoje, kurioje negarbingi žmonės sąmoningai sukuria iliuzijas apie greitą praturtėjimą. Puikus tokios finansinės piramidės pavyzdys – Global Intergold. Tokiose piramidėse realius pinigus uždirba tik nedidelis būrelis žmonių. Visi kiti lieka išleidę dideles pinigų sumas ir susigadinę santykius su pažįstamais. Verta pastebėti, kad piramidės evoliucionuoja ir siūlo prekiauti prekėmis ar paslaugomis, kurios sudaro tik labai mažą dalį veiklos.

Kaip teisingai išsirinkti tinklinės rinkodaros įmonę?

Renkantis įmonę rekomenduoju remtis žinomo tinklinės rinkodaros pasaulinio lygio guru Eric Worre pateiktais 5 kriterijais.

  1. Pirmiausia reikia pasidomėti įmonės, kurios tinklinėje rinkodaroje planuojate dirbti, savininkais. Kaip ir kiekviename versle svarbiausias faktorius kompanijos sėkmei yra jos vadovas. Išvystyti sėmingą tinklinės rinkodaros įmonę yra daug įššūkiu keliantis procesas. Geras lyderis visuomet atrast būdą sukurti gerą galimybę Jums.
  2.  Antras svarbus kriterijus – produktas. Kiekviena įmonė turi savo pagrindinį produktą, jos „veidą“, kuris iš esmės ir simbolizuoja šios įmonės vertybes. Labai svarbu, kad tau šis produktas tiktų ir patiktų, tik tada verta pradėti galvoti apie atstovavimo galimybę.
  3. Būtina pasidomėti ir finansinėmis galimybėmis. Stebėk kokius rezultatus pasiekia geriausiai dirbantieji  ir pagalvok ar jie atitinka tavo lūkesčius.
  4. Taip pat svarbi palaikymo struktūra. Pradedančiajam ypač svarbu jog vyktų mokymai, kurių metu padedama suprasti ką ir kaip reikia daryti jog sėkmingai vystytumėte savo verslą.
  5. Renkantis tinklinės rinkodaros įmonę turi reikšmės ir įmonės amžius. Bet laikas nėra svarbiausias kriterijus. Verslus žmogus sukurs gerą struktūrą ir brandžioje, ir naujoai įsikūrusioje kompanijoje. Tačiau betkuriuo atveju pati tinklo struktūra nesusikurs – reikės įdėti daug pastangų ir darbo.

2 tinklinės rinkodaros įmonių verslo modeliai

  1. Didelėmis startinėmis įpirkomis ir/arba privalomaisiais mėnesiniais pirkimais (autoshiping) paremtas verslo modelis. Tai nėra iš esmės blogas modelis, kuriame stiprūs ir patyrę lyderiai gali pasiekti puikių ir gan greitų rezultatų. Tačiau naujokai, ar nepakakankamai laiko tam skiriantys žmonės, rizikuoja apsikrauti namų lentynas produktais kurių nesugebės parduoti. Tada seka nusivylimas ir apgaulės jausmas.
  2. Tvaraus verslo modelis (sustainable business). Šį modelį pasirinkusių įmonių tikslas yra sukurti pastovią ir darniai augančią verslo partnerių ir vartotojų bendruomėnę. Partneriai išvengia didelių įpirkų ir mėnesinių mokesčių. Tai leidžia struktūrai augti ir vystytis „sava vaga“. Čia uždarbis priklauso nuo įdėto darbo – kiek ir kaip greitai parduosi produkciją.

Kiekvienas modelis turi savo pliusų ir minusų, tačiau uždibti galima tiek vienu, tiek kitu modeliu veikiančioje įmonėje. Rezultatų pasiekia tik tie žmonės, kurie į tinklinę rinkodarą žiūri kaip į rimtą profesiją, skiria laiko saviugdai ir atkakliai darbuojasi kiekvieną dieną.

Dažniausios nesėkmės priežastys dirbant su tinkline rinkodara

Pagrindinė priežastis – netinkamas požiūris į darbą. Prisijungti yra labai lengva, tačiau prisijungę žmonės nežiūri į tai rimtai. Jie dažnai neįvertina to, jog kurti vartotojų tinklą nėra taip paprasta kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Naujai prisijungę žmonės pagauna teigiamą emocinę bangą ir pasidaro pirmuosius susitikimus, pašneka apie naują galimybę su artimaisiais ir susidurę su pirmaisiai atsisakymais ar neigiamomis reakcijomis nusprendžia, kad „niekas čia neveikia“ ir šis darbas nėra jiems. Kiti nusivilia nesulaukę savo įsivaizduojamo uždarbio taip greitai kaip tikėjosi. Tikrai geros pajamos tinklinės rinkodaros įmonėje įprastai pasiekiamos po 2-5 atkalaus ir kryptingo darbo metų.